zware benen jambes lourdes

Verlicht uiteindelijk die vervelende zware benen!

Last hebben van zware benen is erg vervelend en komt vrij vaak voor bij warm weer of bij langdurige fysieke inspanningen. Wil jij die vervelende zware benen doeltreffend verlichten?  Lees dan zeker verder en ontdek onze handige tips!

Je kent het gevoel wel: eindelijk is het zomer en wil je van het mooie weer gaan genieten, maar dan duiken die pijnlijke zware benen weer op. Last hebben van zware benen is erg vervelend en komt vrij vaak voor bij warm weer of bij langdurige fysieke inspanningen. Wil jij die vervelende zware benen doeltreffend verlichten?  Lees dan zeker verder en ontdek onze handige tips!

 

Zware benen ontstaan ofwel doordat de druk in de aders van uw been verhoogt of doordat uw aderkleppen niet meer goed functioneren. Deze aderkleppen zorgen er normaal voor dat het bloed dat vanuit de ledematen naar het hart wordt teruggepompt, niet kan terugvloeien. Wanneer ze niet goed meer functioneren, hoopt het bloed zich dus op in de aders. Doordat het bloed zich ophoopt, kan er zich vocht opstapelen in de weefsels van uw benen en uw voeten. Hierdoor krijgt u zware, dikke en soms pijnlijke benen.


Er zijn verschillende oorzaken die het ontstaan van zware benen in de hand kunnen werken:

1. Zwangerschap: zwangerschap vergroot de baarmoeder. Hierdoor kunnen de aders in de buik worden dichtgedrukt, wat een verhoogde druk in de beenaders veroorzaakt.
2. Zwaarlijvigheid: ook dit verhoogt de druk op de aders.
3. Warme weersomstandigheden: De rechtstreekse warmte van de zon zorgt voor een extra uitzetting van de aders in uw benen. Die zullen in de zomer m.a.w. zwellen, waardoor uw schoenen gaan knellen.

 

 

Onze TO DO’s:

 

  • Streef  een gezond gewicht na
  • Stop met roken
  • Beweeg regelmatig! Blijf niet te lang aan één stuk zitten of rechtstaan. Verander best om de 20 minuten even van houding. Heb je een zittend beroep? Wandel dan af en toe wat rond en gebruik een voetenbankje onder je bureau.
  • Vermijd te warme temperatuursomstandigheden.
  • Neem een lauwe douche in plaats van een koude. Bij een koude douche zullen in eerste instantie uw aders wel wat samentrekken, maar nadien zetten ze opnieuw uit, vaak meer dan tevoren.
  • Sport regelmatig. Kies best voor sporten waar je je beenspieren vooral moet gebruiken zoals: joggen, fietsen, zwemmen, … .
  • Draag niet te zware lasten.

 

Toch geen resultaat?

 

In onze apotheek kom je terecht in een enorm assortiment van voedingssupplementen op basis van wilde paardenkastanje of rodewijnstokblad. Deze kunnen verlichting geven bij zware benen.

Ook onze steunkousen kunnen een zekere ondersteuning bieden aan de benen. Deze ondersteunen de bloedvaten in de benen en verhinderen dat ze gaat uitzetten.

 

Indien je vaak last hebt van zware benen, raadpleeg dan best je huisarts.