zonbescherming

Veilig genieten van de zon

Hoewel de zon een positief effect heeft op ons humeur en ze ons voorziet van de nodige vitamine D, kan ze ook negatieve gevolgen hebben. Bescherm daarom je huid met de juiste producten tegen schadelijke UVA- en UVB-stralen. Ontdek hier alle tips en tricks.

De zon is weer in het land! Heel België maakt zich klaar voor zonovergoten vakanties, heerlijke terrasjes met vrienden, uitstapjes met het gezin en luilekkeren aan het zwembad. Uiteraard is het belangrijk om je lichaam te beschermen tegen de zon met behulp van de juiste zonbescherming.

 

Welke zonnecrème smeren?

 

Om te weten te komen welke zonnecrème je precies nodig hebt, moet je rekening houden met verschillende factoren. Ben je op zoek naar een product dat beschermt tijdens het zonnebaden of tijdens het zwemmen? Of zoek je bescherming voor je kind? Daarnaast is de factor vooral afhankelijk van het huidtype:

  • Huidtype 1: verbrandt zeer snel en wordt niet bruin
    Advies: SPF50+
  • Huidtype 2: verbrandt snel en wordt langzaam bruin
    Advies: SPF30 of hoger
  • Huidtype 3: verbrandt niet snel en wordt makkelijk bruin
    Advies: SPF20 of hoger
  • Huidtype 4: verbrandt bijna nooit en bruint zeer snel
    Advies: SPF20 of hoger

 

Heb je een beetje te lang van het mooie weer genoten? Smeer dan zeker een goede aftersun! Aftersun heeft een kalmerend effect en bevat antioxidanten die de schadelijke stoffen in je huid doen verdwijnen. Ook een goede dagcrème, nachtcrème of bodylotion bevat antioxidanten, kalmerende stoffen en barrièreherstellende stoffen en kan dus helpen tegen zonnebrand.

 

Baby’s en kinderen onder de 10 jaar hebben extra bescherming nodig. Hun huid is heel kwetsbaar, dus de schadelijke UV-stralen dringen er makkelijk door. Daarnaast herstelt hun lichaam minder vlot dan dat van een volwassene, waardoor de schade zich opstapelt en de kans op huidkanker op latere leeftijd wordt vergroot. Je kan je kind het best zoveel mogelijk in de schaduw houden en het lichte, katoenen kleding aantrekken. Zet ook steeds een parasol op de kinderwagen.

 

Kwetsbare zones

 

Iedereen weet dat voor de hand liggende lichaamsdelen (armen, benen, buik, schouders, rug, …) ingesmeerd moeten worden, maar het is belangrijk om ook je haren, je lippen en je oren te beschermen tegen de zon.

 

Haar

 

Aangezien je haren worden blootgesteld aan de zon, kunnen ze verkleuren of uitdrogen door de zonnestralen. De UV-stralen verlichten de pigmenten in je haar, waardoor het beschadigd kan worden.

 

Om je haren te beschermen tegen de zon kan je een zonnehoed, pet of sjaal dragen. Een andere mogelijkheid is om je haar in een vlecht of staart te dragen of op te steken. Op die manier wordt het haaroppervlak dat aan de zon wordt blootgesteld een stuk kleiner. Ook een gezond eetpatroon en haarproducten, die vaak UV-filters en antioxidanten bevatten, kunnen helpen om je haar zo min mogelijk te beschadigen.

 

Lippen

 

Omdat de tere huid van onze lippen gemakkelijk verbrandt, is het belangrijk om ze te beschermen met een stick of spray. De huid van je lippen wordt dunner en geïrriteerd door UV-stralen en kunnen dus pijnlijk en droog aanvoelen na blootstelling aan de zon. Net zoals voor de rest van je lichaam bestaan er verschillende beschermingsfactoren die afhankelijk zijn van je huid en lippen. Gevoelige lippen hebben dus een hoge factor nodig.

 

Oren

 

Onze oren verbranden snel door de dunne huid, waardoor het risico op huidkanker daar verhoogd wordt. Een zonnehoed of pet kan hier een goede bescherming tegen bieden.

 

9 tips voor veilig zonnen

 

  • Regelmatig insmeren – namelijk elke 2 uur
  • Gebruik minimaal factor 20
  • Smeer altijd een dikke laag zonnecrème
  • Blijf tussen 12 uur en 15 uur uit de volle zon
  • Smeer je opnieuw in na het zwemmen
  • Bescherm jezelf met behulp van kleding, een parasol, een zonnebril en/of een pet/zonnehoed
  • Laat je huid voorzichtig wennen aan de zon
  • Smeer aftersun of bodylotion na het verbranden
  • Vraag bij de apotheek informatie over de juiste beschermingsfactor