vermageren perdre du poids

Gewicht verliezen: dé 3 don’ts

Wil je graag vermageren zonder jojo-effect, maar vliegen de kilo’s er steeds weer aan? Lees dan hier meer over dé 3 don’ts en ontdek onze nuttige tips!

We kennen het allemaal. Die eerste dagen dat het lekker warm is buiten, we volop snakken naar die eerste zonnestralen, en al wegdromen over lange zomeravonden en gezellige terrasjes. En misschien droom je er ook wel van om nog gauw die extra winterkilootjes kwijt te geraken. Maar pas op, te snel willen vermageren geeft op lange termijn geen resultaat, integendeel! Daarom zullen we dé 3 grote valkuilen toelichten. Want ook jij verdient het om dat gewenste resultaat te bereiken!

 

1.Onhaalbare doelen stellen
Heb je jezelf voorgenomen om 2, 3 of zelfs 4 kilo op één week te verliezen zodat je zomerproof op het strand kan gaan zonnen? Of wil je 5 keer per week gaan sporten om nog snel een strakke buik te krijgen? Zet al die ideeën alsjeblieft uit je hoofd! Het enige wat dat je zal opleveren, is veel honger op het strand en juist ja, amper kunnen bewegen door die spierpijn.

Stel jezelf liever een realistisch doel dat je bijvoorbeeld over een maand wil bereiken:
Als je een kilo puur lichaamsvet wil verliezen, moet je maar liefst 9000(!) kcal weten te verbranden. Een gedeelte verlies je door op je voeding te letten, wat helemaal niet betekent dat je minder moet eten! Het andere gedeelte verlies je door te bewegen. Een gezonde, evenwichtige voeding en lichaamsbeweging zijn nog altijd de sleutel tot succes! En neem de gouden regel in acht: meer calorieën verbranden dan calorieën opnemen = gewicht verliezen.

 

2. Te weinig eten
Een veel te vaak gemaakte fout is te weinig eten. Vermageren betekent immers niet amper eten! Ga eerst eens voor jezelf na of je wel gezond en evenwichtig eet. Eet je op geregelde tijdstippen? Kies je voor voldoende groenten bij het eten en magere producten? En wat eet je ‘s avonds na een lange werkdag voor de tv? Want die laatste is vaak de grote boosdoener.
Bovendien zorgt te weinig eten over een langere periode ervoor dat je net bijkomt (!) Je lichaam gaat dan in een soort van spaarstand, waardoor het minder calorieën verbrandt dan normaal en meer calorieën uit je voeding opneemt. Op het moment dat je dan weer normaal begint te eten, vliegen de kilo’s er weer aan.
Om de overstap naar een gezondere voeding gemakkelijker te maken en op lange termijn vol te houden, kan je ook gebruikmaken van de Yokebe maaltijdvervanger. In de eerste plaats vervang je je maaltijden door een shake, maar tijdens de continuïtsfase vervang je nog maar 1 maaltijd per dag. De overstap naar een evenwichtige voeding wordt zo gemakkelijker en op de koop toe, word je ook nog eens ondersteund in je gewichtsverlies!

 

3. Te weinig bewegen
En de derde, maar o zo belangrijke stap, beweeg! En bewegen betekent niet iedere dag 10 km gaan joggen. Probeer vaker de trap te nemen in plaats van de lift, neem de fiets naar de winkel en laat de auto thuis of ga eens gezellig winkelen! En misschien is lopen, mountainbiken, zwemmen … wel iets voor jou. Je kan pas weten of je iets leuk vindt, als je het eens geprobeerd hebt! Dus trek die loopschoenen maar aan en ga eens een blokje om! Just give it a try!