voeding voor je immuunsysteem

Versterking van binnenuit: voeding voor je immuunsysteem

Een evenwichtige voeding kan je immuunsysteem versterken. Lees in deze blog welke voedingsmiddelen goed zijn voor je immuunsysteem.

 

 

Beweging in de frisse lucht, voldoende slaap en een gezonde levensstijl – het is allemaal belangrijk voor je immuunsysteem. Maar ook gezond en evenwichtig eten draagt bij tot een sterk immuunsysteem. Denk daarbij aan de volgende voedingsmiddelen:

 

 

Kleurrijke groenten.

 

De vele natuurlijke aroma’s en kleurstoffen die in groenten en fruit voorkomen, zijn echte bodyguards voor ons immuunsysteem. Je kiest het best inheemse groenten omdat deze een minder grote afstand afgelegd hebben. Hierdoor bevatten je groenten veel meer voedingsstoffen en is de kans kleiner dat ze met allerhande chemicaliën behandeld werden om ze langer vers te houden.

 

 

Groene thee.

 

Groene thee is een echte immuunbooster: het bevat zogenaamde catechinen, een stofje dat je immuunsysteem kan beschermen. Voor een optimaal effect mag je elke dag drie kopjes verse thee drinken.

 

 

Kool.

 

Wat je favoriete koolsoort ook is, uit onderzoek blijkt dat iedere soort grote hoeveelheden actieve stoffen bevat die ons immuunsysteem kunnen beschermen. Vooral broccoli en spruiten zijn bijzonder rijk aan deze beschermende stoffen.

 

 

Kurkuma.

 

In de Ayurvedische geneeskunde staat kurkuma al duizenden jaren bekend als geneeskrachtig middel. Bij ons wordt de wortel meer als specerij gebruikt: het is het hoofdbestanddeel van kerrie. De curcumine in kurkuma heeft een versterkende werking voor het immuunsysteem.

 

 

Look.

 

Lookplanten, waaronder ook uien en knoflook, bevatten oligofructose, wat belangrijk is voor het slijmvlies van je darmen – je grootste immunologische orgaan. Bovendien bevatten de groenten immuunactiverende ingrediënten.

 

 

Omega 3-vetzuren.

 

Vis, zoals zalm of forel, bevat veel van de goede vetten die ons immuunsysteem kunnen versterken. Hou je niet van vis? Dan bestaan er ook voedingssupplementen met omega 3.

 

 

Citrusvruchten.

 

Als je citrusvruchten eet, versterk je je immuunsysteem meermaals: de vruchten bevatten bijkomende plantaardige stoffen die op hun beurt een effect hebben op andere stoffen die via groenten en fruit worden ingenomen en hun immuunversterkend effect kunnen verhogen. Citrusvruchten bevatten ook veel vitaminen en mineralen die je immuunsysteem stimuleren.

 

 

Zink & Selenium.

 

Het immuunsysteem kan ook worden ondersteund met zink en selenium. De twee essentiële sporenelementen zijn bestanddelen van vele enzymen die betrokken zijn bij het afweersysteem. Zink en selenium komen onder andere voor in vis, noten, kaas, rundvlees en eieren. Ze zijn ook te vinden in verschillende voedingssupplementen.