haren

Gouden regels voor glanzend & gezond haar

De gezondheid van je haren staat of valt met de dagelijkse verzorging die je aan je haren geeft. Ontdek hier alle tips & tricks voor een weelderige haardos.

Onze haren wassen is iets wat we allemaal minstens een paar keer per week doen. Hou je het eenvoudigweg bij natmaken, shampooën, uitspoelen en droogwrijven? Bedenk dan dat er bij haren wassen en drogen meer komt kijken dan je misschien zou denken.

 

Verzorgingsritueel

 

  • Kies een shampoo die bij jouw haren past. Neem ook als je op reis bent je eigen shampoo mee, en laat de “hotelshampoos” voor wat ze zijn.
  • Masseer tijdens het wassen de hoofdhuid. Zo maak je dode huidcellen los en stimuleer je de bloedsomloop, waardoor zuurstof en voedingsstoffen gemakkelijker tot in de haarzakjes geraken.
  • Spoel je haren grondig uit, bij voorkeur onder de douche en niet in bad. Als er shampooresten achterblijven, kan je hoofdhuid geïrriteerd raken.
  • Gebruik regelmatig een voedende balsem of haarmasker. Let erop dat de balsem geschikt is voor jouw haartype. Spoel ook de balsem grondig uit.
  • Knijp je haren handdoekdroog, maar wees voorzichtig. Natte haren zijn brozer dan droge haren. Trek zeker niet te hard als je je natte haren wil kammen of borstelen.
  • Je haren aan de lucht drogen is het beste voor je haar. Wil je toch met een föhn aan de slag, breng dan eerst een verzorgend en beschermend product aan. Sluit het föhnen af met een koude föhn zodat de haarschubben de gelegenheid krijgen zich te sluiten.
  • Ten slotte kan je nog wat glansspray over je haren spuiten zodat je haren er extra gezond uitzien.

 

Roos

 

Heb je veel last van witte schilfertjes of een jeukende hoofdhuid? Dan heb je waarschijnlijk roos, een milde vorm van eczeem op de hoofdhuid. Roos komt erg vaak voor, zowel bij mannen als vrouwen. Verschillende factoren spelen een rol, onder andere de vetheid van de huid, de aanwezigheid van bepaalde gisten op de hoofdhuid en ook aanleg of gevoeligheid voor het krijgen van roos.

 

Je kan hoofdroos gelukkig goed behandelen en onder controle houden met speciale anti-roosshampoos. Indien je erg veel last hebt van roos, kan je ook een medicinale shampoo gebruiken op basis van seleensulfide of ketoconazol. Bespreek dit met je arts of apotheker. Door anti-roosproducten te gebruiken kan de roos (bijna) helemaal verdwijnen. Het is echter helaas niet mogelijk de gisten op de hoofdhuid voor eens en voor altijd te bannen. Vaak komt de roos dus geleidelijk terug als je stopt met de behandeling. Blijven verzorgen is daarom de boodschap!

 

Voeding voor je haren

 

Je haren goed verzorgen met shampoos en conditioners is niet het enige wat je kan doen. Wist je dat je ook met bepaalde voeding je haren gezond kan houden?

 

1. Zalm
Dat zalm goed is voor je gezondheid, is algemeen bekend. Zalm bevat omega-3 vetzuren, vitamine B12 en ijzer. Dat zorgt voor een gezonde hoofdhuid en hier profiteert je haar uiteraard ook van!

2. Groene groenten
Spinazie, broccoli en snijbiet zijn een prima bron van vitamine A en C. Deze vitamines heeft je lichaam nodig om talg te produceren. Talg is een natuurlijke conditioner voor je haar.

3. Bonen
Kidneybonen en linzen zijn een belangrijk facet van een goed haarverzorgingsdieet. Ze bevatten onder andere proteïne voor de haargroei. Bovendien zijn ze rijk aan ijzer, zink en biotine. Biotine verbetert de haarconditie en helpt tegen kaalheid en grijs haar.

4. Noten
Paranoten zijn rijk aan selenium, dat de hoofdhuid en de haren gezond houdt. Walnoten bevatten alfa-linoleenzuur en zijn ook een goede bron van zink, net zoals cashewnoten, pecannoten en amandelen. Een tekort aan zink kan leiden tot haaruitval.

5. Volkorenproducten
Voor een gezonde dosis zink, ijzer en vitamine B – onmisbaar in je gezonde haardieet – moet je zorgen dat je voldoende volkorenproducten eet, zoals bruin brood, volkorenpasta en zilvervliesrijst.

6. Wortelen
Vitamine A draagt bij aan een gezonde hoofdhuid. Dit is essentieel voor glanzend haar. Voor voldoende vitamine A zijn wortelen een goede optie.

 

Je kan je gezonde voeding ook aanvullen met voedingssupplementen voor een weelderige haardos. Net zoals de voedingsmiddelen voor je haren, bevatten deze supplementen vitamines, mineralen en eiwitten die bijdragen tot een gezonde hoofdhuid, zoals biotine, ijzer, B-vitamines of keratine.