Constipatie: wanneer een toiletbezoek niet zo vlot verloopt…

Obstipatie, ook wel constipatie en verstopping genoemd, is het moeilijke en vertraagde verloop van de stoelgang. Dankzij een aantal kleine ingrepen kan dit probleem gemakkelijk verholpen worden.

Iedereen heeft zijn eigen ritme wanneer het op ontlasting aankomt. Over het algemeen spreekt men van constipatie als het persoonlijke stoelgangpatroon lager is dan gewoonlijk, gecombineerd met een harde en droge stoelgang die moeilijk verloopt.

 

Denk er dan aan dat kleine aanpassingen in je dagelijkse leven al heel wat kunnen helpen:

 

  • Gebruik voldoende vezelrijke voeding zoals groeten, fruit en volkorenbrood. Vezels houden vocht vast en zorgen op die manier voor een zachtere stoelgang.
  • Ook voldoende drinken is heel belangrijk. Dagelijks zou men 1,5 tot 2 liter water moeten drinken.
  • Kauw goed en slik zo min mogelijk lucht in. Kauwgom, het drinken met een rietje en het roken zijn dus af te raden.
  • Sla het ontbijt niet over, want dit brengt namelijk de darmen op gang.
  • Vermijd uitdrogende dranken zoals koffie, thee en alcohol.
  • Zorg voor voldoende lichaamsbeweging. Regelmatig wandelen, fietsen of zwemmen is geen overbodige luxe.
  • Negeer de drang om naar het toilet te gaan niet. Bovendien is het ook belangrijk om tijdens een toiletbezoek voldoende tijd te nemen. Het is aangeraden om na de maaltijd 15 tot 20 minuten vrij te maken voor een toiletbezoek. Dit is zeker ‘s morgens van belang.
  • Helpen deze maatregelen niet? Neem een zacht laxativum in, bijvoorbeeld op basis van lactulose of macrogol.


Veel mensen denken dat een dagelijkse ontlasting noodzakelijk is, maar dat is niet zo. Een normaal patroon kan variëren van driemaal per dag tot driemaal per week. Bij een weinig frequent, maar toch normaal stoelgangpatroon is het gebruik van laxerende geneesmiddelen absoluut niet nodig.

 

Ontdek hier onze producten om constipatie te verhelpen.