Zweetvrij

Zomer? Zweetvrij en zonder zorgen!

In de zomer houdt bijna niemand het droog, maar dat is eigenlijk heel normaal. Ontdek hier waarom je zweet samen met onze tips om de zomer zo zweetvrij mogelijk door te komen.

 

Is zweten een probleem?

 

Zweten wordt vaak gezien als iets ‘problematisch’, maar in werkelijkheid probeert je lichaam je gewoon te helpen. Overtollige warmte kan namelijk via onze poriën worden afgescheiden in de vorm van zweet. Dit verdampt bij het in aanraking komen met de lucht, waardoor je lichaam afkoelt. Net omdat dit proces plaatsvindt, raken we niet oververhit.

 

Wanneer de omgevingstemperatuur rond 37°C of hoger ligt, is zweten de enige manier om warmte af te geven. En dat is nodig, want naast de warmte van je omgeving, genereert het menselijk lichaam zelf ook nog warmte. Zonder zweten zou je lichaamstemperatuur rond de 42°C liggen, wat levensbedreigend is. Zweten is dus noodzakelijk, gezond én goed.

 

 

Het ene zweet is het andere niet

 

We hebben twee soorten zweetklieren, namelijk exocriene en apocriene klieren. Exocriene klieren zijn ‘gewone’ zweetklieren die voor verkoeling zorgen en bevinden zich over het hele lichaam. Apocriene klieren bevinden zich voornamelijk bij de oksels en geslachtsdelen, en produceren een meer olieachtig zweet. Dat apocriene zweet is eerder bedoeld als seksuele aantrekking, maar ook in stresssituaties produceren deze klieren onder de oksels zweet met een bepaalde geur. De term ‘angstzweet’ mag je dus erg letterlijk nemen.

 

 

Wanneer zweten wél een probleem wordt

 

Hoe normaal en gezond zweten ook is, overmatig zweten kan wel een alarmbelletje doen rinkelen. Overmatig zweten, ook wel ‘hyperhidrosis’ genoemd, komt meestal voor bij de oksels, handen en voeten, en het voorhoofd. Omdat overmatig zweten zo opvalt, heeft deze aandoening heel wat sociale gevolgen. Niemand is blij met zweetvlekken op zijn kleding.

 

 

Onze tips!

 

Om de zomer zo zweetvrij mogelijk door te komen, hebben wij een aantal praktische tips voor je op een rijtje gezet:

 

1. Kies voor de juiste kleding
Kleding gemaakt van natuurlijke vezels zoals katoen, zijde of linnen is bijzonder geschikt voor in de zomer. Vermijd dus synthetische stoffen zoals polyester en acryl, want die laten namelijk geen lucht door waardoor je er harder in gaat zweten. Over het algemeen is lossere kleding ook beter dan strakke.

 

2. Ga voor een lauwwarme douche
Hoe verleidelijk het ook klinkt om even onder een ijskoude douche te gaan staan, toch doe je het beter niet. Als het ijskoude water over je verhitte lichaam stroomt, dan sluiten je poriën zich meteen als reactie op het koude water. Het gevolg is dat je lichaamswarmte niet meer kan ontsnappen, en je na die koude douche gewoon weer begint te zweten.

 

3. Deodorant

Een deodorant, of beter nog, een anti-transpirant na het douchen houdt je langer fris. Een gewone deodorant camoufleert de zweetgeurtjes, maar een anti-transpirant kalmeert de zweetklieren tijdelijk. Wanneer je echt overmatig zweet, bestaan er andere oplossingen of hulpmiddelen die de plaatselijke transpiratie van de zweetkanaaltjes zo goed als volledig remmen gedurende een aantal dagen.

 

4. Scheren
Okselhaar vangt het zweet op en in eerste instantie is dat handig, want zo verspreidt het zweet minder snel naar je kleren en de rest van je lichaam. In ons okselhaar zitten jammer genoeg ook veel bacteriën. Door te scheren haal je een heel deel bacteriën weg, waardoor het zweet minder snel en sterk zal gaan geuren.

 

5. Let op je eten

Het klinkt vreemd, maar teveel zout, vlees en pikante kruiden zorgen voor meer zweet. Besteed dus aandacht aan wat je in de zomer eet om dat overtollige zweet te helpen vermijden.

 

Ontdek al onze deodorants in de categorie anti-zweten.