extra boost

Wintermoe? Tijd voor een extra boost!

Maakt de koude, donkere periode je helemaal somber en moe? Ontdek hier meer over extra vitamines en superfoods en word opnieuw het zonnetje in huis!

Winterblues is voornamelijk toe te schrijven aan de invloed van zonlicht – of het gebrek eraan – op onze biologische klok. Een tekort aan zonlicht verstoort de aanmaak van bepaalde hormonen zoals melatonine, dewelke je slaap/waakritme regelt, of serotonine, ook wel het gelukshormoon genoemd. Een tweede belangrijke oorzaak van wintermoeheid is een tekort aan vitaminen en mineralen. Vooral aan vitamine D, omdat het lichaam zonlicht nodig heeft om dit aan te maken. Omdat er in de winter wat minder verse groenten en fruit geconsumeerd worden, kan er ook een gebrek aan andere vitaminen of mineralen optreden.

 

Geraak je ‘s morgens je bed niet uit blijf je overdag futloos en vermoeid en kan je dan op de koop toe ‘s avonds de slaap niet vatten? Probeer de volgende tips tegen wintermoeheid:

 

Eet gezond

 

Voeding blijft de basis van een gezond lichaam. Beperk suikers en vermijd zo de gekende ‘suikerdipjes’. Eet vooral veel verse groenten en fruit.

 

Ga naar buiten

 

Zoek het zonlicht op en beweeg! Door buiten te sporten vang je twee vliegen in één klap: je krijgt je dagelijkse portie zonlicht binnen en komt terug vol energie door de verse zuurstof in je lichaam.

 

Extra vitamineboost

 

Een multivitaminekuur tijdens de winterperiode is een must. Alle noodzakelijke vitaminen en mineralen worden in de juiste dagelijkse hoeveelheid aangeleverd. Voor diegenen die zeer weinig buiten komen, is extra vitamine D ook aangeraden. Tot slot kan je instant energie krijgen door het nemen van een tonicum. Een tonicum geeft je onmiddellijk een mentale en/of fysieke boost.

 

  • Omnibionta 3 All day energy bevat onder andere energieleverende vitamines (A, B6, B12, C, en D) die bijdragen tot een normale werking van het immuunsysteem. Vitamine B12 en B6 helpen bovendien vermoeidheid tegen te gaan.
  • Promagnor draagt bij tot de vermindering van vermoeidheid en tot een normaal energetisch metabolisme.
  • Vitamine D 1000UI is een voedingssupplement met vitamine D dat bijdraagt tot het behoud van normale botten en een normale werking van het immuunsysteem.
  • Tonixx Plus Mentale Energie is een tonicum met onder andere de vitamines B5, B9 en B12 die bijdragen tot de vermindering van vermoeidheid.
  • Fost Print Plus is een fytonutri-energeticum met oa vitamine D voor een normaal immuunsysteem en vitamine E die de cellen helpt te beschermen tegen oxidatieve stress.

 

Verbeter je slaap

 

Door het gebrek aan zonlicht overdag wordt de productie van melatonine verstoord. Melatonine wordt ook het slaaphormoon genoemd en wordt aangemaakt zodra de avond valt. Tijdens sombere winterdagen wordt er ook melatonine overdag geproduceerd wat je sloom en futloos maakt. Bij het slapengaan, het moment waarop je nood hebt aan melatonine, kan er niet voldoende meer geproduceerd worden omdat de basismolecule overdag al opgebruikt is.

 

Dat donkere, miezerige weer heeft dus gevolgen voor je slaappatroon. Het weerbericht kunnen we helaas niet in ons voordeel beïnvloeden, maar we kunnen wel op een andere manier je goede nachtrust ondersteunen!

 

  • Metasleep: bevat melatonine die bijdraagt tot het verminderen van de tijd die je nodig hebt om in slaap te vallen
  • A.Vogel Dormeasan Forte ondersteunt de nachtrust en draagt optimaal bij aan een uitgerust en fris gevoel overdag.
  • Puressentiel Slaap bio bevat essentiële oliën waarvan met name lavendel en zure sinaasappel bijdragen tot een goede slaap.

 

Superfoods

 

Een goede nachtrust is uiteraard onontbeerlijk om je goed in je vel te voelen, maar ook overdag hebben veel mensen ‘s winters te kampen met een gebrek aan energie en vitaliteit. Een gezonde voeding kan daarbij al een grote hulp zijn. Onze hedendaagse voeding – onder andere door nieuwe landbouwmethoden – bevat minder voedingswaarden dan vroeger. Bovendien is er een overvloed aan ongezonde voeding voorhanden. Aan onze huid, haren en weerstand merken we echter dat al die fast food absoluut niet goed is voor ons. Mensen kampen steeds vaker met diverse tekorten. Naast een gezond eetpatroon met veel groenten en fruit kunnen superfoods een goede manier zijn om je tekorten aan te vullen.

 

Wat zijn superfoods?

 

Superfoods zijn voedingsmiddelen of -supplementen die veel vitamines, mineralen en antioxidanten bevatten. Anders dan veel gewone gezonde voedingsmiddelen, met twee of drie goede eigenschappen, bevatten superfoods vaak 12 of meer gezonde eigenschappen. Het is dus een verzameling van krachtige en voedzame voedingsmiddelen met een hoge concentratie aan gezonde voedingsstoffen. Superfoods zijn puur natuur, gezonder kan dus niet.

 

Tip: Gevarieerd eten is de beste manier om alle belangrijke voedingsstoffen binnen te krijgen. Dat geldt ook zo voor superfoods. Zoek niet al je heil in één superfood, maar zorg voor voldoende afwisseling.