Wat te doen tegen een winterdipje?

Veel mensen vinden de wintermaanden de leukste tijd van het jaar, maar niet iedereen associeert deze periode met positiviteit. Voor anderen betekent de winter namelijk duistere gedachten en een moe gevoel.

Wat is een winterdipje?

 

Het koude en natte weer geeft ons soms een somber gevoel, waardoor we ons niet zo lekker in ons vel voelen.

 

Een winterdipje is geen verzinsel, maar een wetenschappelijk bewezen fenomeen. Voor de meesten onder ons blijft het echter een dipje van korte duur. Er is namelijk een verschil tussen een dipje en een winterdepressie. Zo moet je aan een aantal criteria voldoen voordat je je lusteloze gevoelens een winterdepressie mag noemen:

 

  • De klachten moeten minstens twee opeenvolgende winterseizoenen optreden.
  • De klachten verdwijnen weer wanneer het lente wordt.
  • Er zijn geen andere redenen waarom je je lusteloos voelt (bijv. een sterfgeval, problemen op het werk of in een relatie,…).

 

 

Symptomen van een winterdipje

 

Een winterdipje is niet voor iedereen hetzelfde. Je hoeft dus niet alle symptomen te vertonen voordat je met zekerheid kan zeggen dat je lijdt aan een winterdip. Dit zijn de meest voorkomende symptomen waar de meeste mensen met een winterdipje zich in kunnen herkennen:

 

  • Vermoeidheid (ondanks het feit dat je meer slaapt)
  • Somberheid, depressief gevoel
  • Prikkelbaarheid
  • Concentratieproblemen
  • Apathie
  • Toegenomen eetlust
  • Minder behoefte aan sociale situaties

 

 

Oorzaken van een winterdipje

 

  • Verstoorde biologische klok
    Iedereen heeft een innerlijke biologische klok. Dit controleert onze levenscyclus en vertelt ons wanneer we actief moeten zijn, en wanneer het tijd is om te rusten. Zo regelt het onze bloeddruk, maar ook dingen zoals onze lichaamstemperatuur. Mensen die vaak last hebben van een winterdipje zouden een gevoelige biologische klok hebben, die ontregeld raakt door de kortere dagen tijdens de winter.

 

  • Gebrek aan daglicht
    Een van de belangrijkste oorzaken van een winterdipje is zonder twijfel het gebrek aan daglicht tijdens de donkere wintermaanden.Verscheidene studies tonen aan dat een gebrek aan licht het humeur in grote mate kan beïnvloeden. Tijdens de winter is het licht waar we aan blootgesteld worden ook minder intens dan in de zomer.

 

 

Tips tegen een winterdip

 

  • Trek de buitenlucht in. Hoe vroeger hoe beter! Dit maakt je namelijk minder slaperig, zodat je met meer energie de dag kunt beginnen.
  • Doe aan lichaamsbeweging. Dit doe je ook best in de ochtend wanneer er voldoende licht aanwezig is.
  • Probeer voedingssupplementen die L-tyrosine bevatten, zoals Fortisine. Tyrosine heeft een antidepressieve werking en is vooral handig voor mensen die last hebben van stress tijdens de feestdagen. Zo bevat het niet enkel vitamine C, maar bevordert het ook de aanmaak van noradrenaline, een hormoon dat je alertheid, concentratie en aandacht bevordert.
  • Zorg voor een goede nachtrust door schermen met blauw licht (gsm, tv, laptop) zo’n 2 uur voor het slapen te vermijden.

 

Ontdek nu Fortisine op farmaline.be