vitamine C farmaline online apotheek

5 Feitjes over vitamine C die je nog niet wist!

Sommige kennis over vitamine C is welbekend, zoals het feit dat het zorgt voor een betere werking van het immuunsysteem of dat het ons meer energie geeft. Maar andere aspecten over deze vitamine zijn niet zo bekend.

Je zal nooit een te hoge waarde vitamine C in je bloed hebben.

 

Vitamine C is een wateroplosbare vitamine, net zoals bijvoorbeeld vitamine B12. Dit wil zeggen dat je de vitamine niet moet innemen met olie, zoals het geval is bij vitamine D. Ons lichaam heeft daarmee ook moeite met het opslaan van de vitamine. De hoeveelheid vitamine C die je inneemt is dus niet altijd gelijk aan de hoeveelheid die je lichaam opneemt. Een teveel wordt automatisch afgescheiden in onze urine. Een dosis van 180 mg vitamine C wordt bijvoorbeeld 70 à 90% opgenomen in onze dunne darm. Hogere dosissen raak je dus gewoon weer kwijt. Daarom is het aangeraden om vitamine C gespreid over de dag in te nemen of voor een vitamine te kiezen met vertraagde afgifte (retard-werking).

 

Dieren en planten maken zelf vitamine C aan.

 

De mens is jammer genoeg niet in staat om zelf vitamine C aan te maken, in tegenstelling tot de overgrote meerderheid van plant- en diersoorten. We zijn echter niet alleen en delen dit lot met onder andere mensapen, vleerhonden, cavia’s, beenvissen en sommige zangvogels. Dit komt omdat we een defect hebben in het zogenaamde GULO-gen (gulonolacton-oxidase-gen). dit gen is verantwoordelijk voor het omzetten van glucose in ascorbinezuur. Hierdoor kan de laatste stap in de synthese van vitamine C niet gebeuren, waardoor we onze dagelijkse behoefte dus uit onze voeding moeten halen.

 

Citrusvruchten bevatten niet de hoogste waarden aan vitamine C.

 

Wanneer je aan vitamine C denkt, dan denk je meteen aan citrusvruchten zoals sinaasappelen en pompelmoezen. Toch hebben deze fruitsoorten absoluut niet de hoogste waarden aan vitamine C. Rozenbottel is de absolute winnaar wanneer het aankomt op vitamine C: 1250 mg vitamine C met 100 g, dit in vergelijking met maar 53,2 mg bij een sinaasappel. Zelfs bij het eten van een paprika krijg je driemaal zoveel vitamine C als een sinaasappel, namelijk 150 mg per 100 g. Andere voedingsmiddelen die ook veel vitamine C bevatten zijn onder andere guave, zwarte bessen, peterselie, en baobab vruchten.

 

Vitamine C bevordert de opname van ijzer

 

Vitamine C draagt niet alleen bij aan het gezond immuunsysteem! Het bevordert namelijk ook de opname van ijzer in ons lichaam. Zo helpt het wanneer je last hebt van bloedarmoede als gevolg van een ijzertekort. Dit ontstaat wanneer de normale ijzervoorraad in ons lichaam niet langer voldoende is en het beenmerg daardoor niet meer genoeg hemoglobine kan aanmaken. Hemoglobine is verantwoordelijk voor het transport van zuurstof in ons bloed. Gelukkig is bloedarmoede makkelijk te behandelen.

 

Een langdurig gebrek aan vitamine C is wel degelijk dodelijk

 

Tijdens de middeleeuwen werd de ziekte die veroorzaakt werd door een gebrek aan vitamine C ook wel scheurbuik genoemd. Jammer genoeg wisten ze een zeer lange tijd niet eens waarom al deze zeevaarders ziek werden. De typische symptomen waren bloedingen aan het tandvlees, petechiën (kleine onderhuidse bloedingen) op de benen, slappe en pijnlijke ledematen. De ziekte was op lange termijn zelfs dodelijk! Gelukkig komt deze vandaag amper nog voor.

 

Ontdek al onze vitamine C supplementen op farmaline.be