Enterol

Darmklachten? Onze guide to a healthy gut!

Een optimale spijsvertering hoort probleemloos & pijnloos te verlopen. Het volledige proces is een complex gebeuren en als er iets mis gaat, ontstaan er darmklachten met een aantal vervelende symptomen zoals diarree of verstopping tot gevolg.

Oorzaken van darmstoornissen

 

De kans is groot dat je al eens last hebt gehad van buikpijn, krampen, verstopping, diarree, een opgeblazen gevoel en ga zo maar door. Zulke darmklachten kunnen verschillende oorzaken hebben. Een eerste boosdoener zijn virussen of bacteriën die in je darmstelsel terechtkomen, bijvoorbeeld bij buikgriep of een voedselvergiftiging. Ook als je wat teveel alcohol gedronken hebt, kunnen je darmen daar negatief op reageren. Naast fysieke oorzaken, spelen ook psychologische factoren zoals stress een grote rol. Het kan je verteringsstelsel zo ontregelen, dat je te maken kunt krijgen met diarree, misselijkheid of een opgeblazen gevoel.

 

Wat kan je ertegen doen?

 

De behandeling van darmstoornissen hangt natuurlijk af van het soort symptomen dat je ervaart. Diarree, verstopping of krampen vragen niet altijd om dezelfde oplossing. Er bestaan geneesmiddelen die onmiddellijk soelaas kunnen bieden in acute situaties. Bij regelmatig terugkerende darmklachten is het echter belangrijk om naar de oorzaak op zoek te gaan en ervoor te zorgen dat de darm zich weer in een gunstig klimaat gaat bevinden. Dit kan bijvoorbeeld door het verminderen van stress, het bevorderen van een optimale darmflora en het aanpassen van voedingsgewoonten.

 

Optimale darmflora

 

In je darmen leven zowel ‘goede’ als ‘slechte’ bacteriën. Als de balans tussen deze bacteriën wordt verstoord, door bijvoorbeeld antibiotica of een ziektekiem, krijgen de slechte bacteriën de overhand met darmklachten tot gevolg. Om je darmflora weer in topvorm te krijgen, kan je prebiotica of probiotica gebruiken. Prebiotica zijn voedingsstoffen voor de goede darmbacteriën die de groei en activiteit van deze bacteriën stimuleren. Probiotica zijn levende micro-organismen. Je vindt ze onder andere terug in yoghurt, melkdrankjes, voedingssupplementen en bepaalde geneesmiddelen.

 

Enterol® is een probioticum en geneesmiddel dat je bij darmklachten kan inzetten. Het actieve bestanddeel is de gist Saccharomyces boulardii. Het helpt om je darmflora weer te herstellen als je bijvoorbeeld een antibioticakuur hebt gevolgd, andere medicatie inneemt, of als je last hebt van diarree. Enterol® helpt bovendien om het genezingsproces te versnellen, zodat je snel van al die ongemakken verlost bent.

 

Diarree bij kinderen

 

Ook je kinderen hebben waarschijnlijk al wel eens last gehad van diarree. Het is vaak onschuldig, maar het kan vooral bij kleine kinderen en zuigelingen toch gevaarlijk zijn. Je moet er in elk geval voor zorgen dat je kindje niet uitdroogt. Door ze snel te rehydrateren en weer voeding te geven, zou je acute diarree het hoofd moeten kunnen bieden! Als extra ondersteuning geef je best ook een probioticum. Enterol® helpt bij de behandeling van acute diarree bij kinderen en draagt bij tot het herstel van het evenwicht in de darmen van je kind. Je kan de inhoud van een capsule of zakje eenvoudig toevoegen aan flesvoeding of halfvaste voeding. Loperamide, een geneesmiddel dat de diarree vermindert door het verminderen van de darmactiviteit, mag slechts gegeven worden vanaf 6 jaar en niet langer dan 2 dagen zonder medisch advies.

 

Tips voor een vlotte spijsvertering

 

Eet rustig: neem genoeg tijd om te eten. Als je dat doet, kauw je langer en trager. Zo wordt je voedsel beter met je speeksel gemengd, dat maakt het gemakkelijker voor je maag om te verteren.

 

Zorg voor een vast eetpatroon: start elke dag met een voedzaam ontbijt, zo komt je spijsvertering ‘s ochtends al goed op gang. Drink eventueel een glas lauwwarm water op je nuchtere maag. Dat komt je spijsvertering ook ten goede.

 

Beperk bepaalde voeding: rood vlees, suikers, snelle koolhydraten, alcohol, schimmel- en gisthoudende voedingsmiddelen werken een slechte spijsvertering in de hand. Zulke zaken kan je dus beter in beperkte mate op het menu zetten, of zelfs helemaal achterwege laten.

 

Kies voor vezelrijke voeding: eet voldoende groenten, fruit en volkorenproducten. Vooral groenten zoals andijvie, witloof, knoflook en rucola hebben een positieve invloed op je spijsvertering.

 

Beweeg genoeg: zorg iedere dag voor voldoende beweging, maar rust ook voldoende! Probeer bovendien spanning en stress te vermijden, want als je veel stress hebt, bestaat de kans dat je vertering minder vlot verloopt.