Stoppen met roken

Roken en verslaving. Twee elementen die zeer goed samen gaan, maar nog moeilijker zijn om een halt toe te roepen. Het stoppen met roken kan je volledig zelf ondernemen. Met onze tips slaag je hier hopelijk in.

Roken is een echte verslaving. De grote boosdoener in dit verhaal is nicotine. Wanneer je stopt met roken, zakt het nicotinegehalte in het bloed, waardoor ontwenningsverschijnselen de kop op steken, zoals het hevig verlangen naar sigaretten, concentratiestoornissen en prikkelbaarheid.

 

Omdat stoppen met roken een moeilijke opgave is, is het zeer belangrijk dat je het hele proces goed voorbereidt. Ga voor jezelf op voorhand na waarom het stoppen met roken voor jou voordelig is. De volgende tips kunnen je alvast op weg helpen:

  • Zorg ervoor dat je niet aan het roken wordt herinnerd door sigaretten, aanstekers en asbakken uit je huis te halen. Zo maak je het stopproces gemakkelijker.
  • Vermijd ruimtes waar gerookt wordt.
  • Bepaal je stopdatum en licht je vrienden en familie in zodat zij je een hart onder de riem kunnen steken en je kunnen steunen wanneer je het moeilijk heb en prikkelbaar wordt. Zij weten dat je door een moeilijke periode gaat en hebben daar begrip voor.
  • Bouw het roken niet af, maar stop in één keer. Op die manier maak je meer kans om te slagen, terwijl bij het afbouwend roken het lichaam gewend blijft aan de nicotine en je de zin naar een sigaret niet gauw kan weerstaan.
  • Stoppen met roken is geen fluitje van een cent, dus gun jezelf ook af en toe een plezier in de vorm van een beloning. Zo geef je het stoppen met roken ook een positief tintje. Stoppen met roken is iets waar je gerust trots op mag zijn, dus kijk eens in de spiegel en geef jezelf een compliment.

 

Met behulp van nicotinevervangende geneesmiddelen kan je de lichamelijke ontwenningsverschijnselen die je ervaart door het stoppen met roken verzachten. Deze geneesmiddelen kunnen via de huid (pleisters) of oraal (tabletten, kauwgom, inhaler) worden opgenomen.

 

Ben je een zware roker die binnen het half uur na het opstaan rookt? Dan kunnen nicotinepleisters je een duwtje in de rug geven. Ze geven ofwel 16 uur ofwel 24 uur lang nicotine vrij. Het voortdurende verlangen naar een sigaret wordt hiermee onderdrukt, maar niet het ogenblikkelijke smachten naar een sigaret. Indien met de 24-uurspleisters slapeloosheid optreedt, kan de 16-uurspleister hulp bieden.

 

Indien je eerder het ogenblikkelijke smachten naar sigaretten ervaart, kunnen zuigtabletten en smelttabletten voor de tong, kauwgom of inhaler hulp bieden. Ze zorgen ervoor dat het onmiddellijke verlangen om te roken verdwijnt. Deze hulpmiddelen kunnen onderling ook gecombineerd worden.

 

Wanneer je last hebt van de hik, maagzuur of irritatie van de keel door de zuig- of smelttabletten, inhaler of kauwgom, stap je best over naar de pleisters. Voor zware rokers zijn de orale hulpmiddelen vaak niet effectief genoeg en wordt er beter overgeschakeld op de pleisters

 

Wanneer je met bovenstaande geneesmiddelen niet voldoende ondersteuning ervaart, kan je te rade gaan bij je arts die nicotinevrije geneesmiddelen kan voorschrijven om ontwenningsverschijnselen, het verlangen naar en het genot van het roken te verzachten.