Overgewicht en levensstijl

Overgewicht kan dankzij enkele simpele aanpassingen vermeden worden. Een gezonde voeding, voldoende water drinken en voldoende lichaamsbeweging zijn de sleutel tot een gezonde levensstijl.

Er bestaan veel mogelijke oorzaken voor overgewicht, maar het voornaamste om te onthouden is dat een BMI hoger dan 25 ongezond is voor het lichaam. We spreken pas van obesitas wanneer de BMI boven de 30 komt, en met meer dan de helft van de Belgen boven de 25 is het opletten geblazen. Onze huidige maatschappij zet zich er niet altijd voldoende voor in om gezond en gevarieerd te eten, voldoende te sporten en water te drinken.

 

BMI = Gewicht (kg) / (lengte (m) x lengte (m) )

 

Om onze westerse levensstijl onder controle te houden, zijn enkele kleine aanpassingen snel doorgevoerd in ons dieet en leven. Laat die gesuikerde frisdranken staan, minder je koffiegebruik, neem de trap, eet meer fruit dan snoepgoed zodat je minder calorieën binnenkrijgt. Het is helemaal niet nodig om een crashdieet te volgen want dan krijgen we snel te maken met het jojo-effect, de kilo’s vliegen er weer aan omdat we in de oude eet- en leefgewoonten hervallen. Eet en beweeg daarom gezond maar niet extreem en zie je ideale gewicht niet als een zware verplichting maar als een levensstijl.

 

Los van het eten is bewegen van groot belang. Overleven op crackers en soep zorgt er alleen voor dat je gewicht verliest doordat je spieren slinken, waardoor je tijdelijk gewicht verliest maar veel schade aan het lichaam toebrengt. Spieren wegen meer dan vet en verbranden ook veel meer vet in rust, je hebt er dus alle baat bij om te blijven bewegen en correct te eten. Je gewichtsverlies gaat zo wat trager dan een extreem dieet maar is wel gezond en heel doenbaar op lange termijn.

 

Enkele tips:

– Doe geen boodschappen op een lege maag, je bent dan veel sneller geneigd om te veel te kopen.

– Laat de auto staan en neem de fiets voor korte afstanden, neem de trappen in plaats van de lift. Kleine actieve momenten tellen op een dag al snel op en je actieve levensstijl helpt je gezond te houden.

– Sla het ontbijt nooit over, de pieken en dalen in je bloedsuiker zijn nefast voor de gezondheid.

– Een handvol noten, een gezonde natuuryoghurt, een stuk fruit… allemaal stuk voor stuk beter dan een snoep of een zwaar gesuikerde koek.

– Alcohol bevat enkel nutteloze calorieën, geniet dus met mate.

– Drink minstens 2 liter water door regelmatig een slokje te nemen tijdens het werk

Daarnaast bestaan er nog tal van producten die je een handje kunnen helpen. Daarover lees je hier meer.