gewrichtspijn douleurs articulaires

Gewrichtspijn – beter voorkomen dan genezen!

Gewrichtspijn kan voorkomen op alle leeftijden, zowel bij mannen als bij vrouwen. Bewegen is pijnlijk, opstaan kan moeilijk zijn en je gewrichten voelen niet soepel aan zoals normaal. Lees hier wat u kan doen om gewrichtspijn te voorkomen!

Gewrichtspijn kan voorkomen op alle leeftijden, zowel bij mannen als bij vrouwen. Bewegen is pijnlijk, opstaan kan moeilijk zijn en je gewrichten voelen niet soepel aan zoals normaal.

 

Gewrichten zijn de verbindingen die tussen de botten zitten. Ze zitten in heel het lichaam. Bij elke beweging die gemaakt wordt, worden ze gebruikt. Als ze onder- of overbelast worden, kan lichte tot zeer sterke pijn ontstaan. Het kan zijn dat er pijn is aan een enkel gewricht, maar de pijn kan ook in meerdere gewrichten gevoeld worden. Ook kan het zo zijn dat de pijn niet op één specifieke plaats is aan te wijzen. Pijn in bijvoorbeeld een schoudergewricht kan uitstralen tot in de hele arm.

 

Er zijn verschillende soorten gewrichtspijn :

 

  • Niet-Chronische gewrichtspijn: meestal wordt deze veroorzaakt door een ongeluk of overbelasting. Denk aan een verstuiking, een gescheurde gewrichtsband of een ontwrichting (bv. schouder uit de kom)
  • Chronische gewrichtspijn: De pijn wordt veroorzaakt door ontstekingen in de gewrichten zoals bij reumatoïde artritis of jicht of de pijn kan veroorzaakt worden door slijtage (ouderen, sporters, overgewicht)

 

Wat kan u doen om de pijn te verzachten en te genezen?

 

Gewrichtspijn kan behandeld worden, maar het is beter om te voorkomen dan te genezen. Dit kan gedaan worden door de gewrichten goed in beweging te houden. Voordat de gewrichten intensief gebruikt gaan worden, is een opwarmoefening van groot belang. Breng eventueel een opwarmend lokaal product aan.  Tot slot is overgewicht erg belastend voor de gewrichten en kan dit dus het beste zoveel mogelijk vermeden worden.


Bij een kneuzing of een verstuiking :

 

  • kan u ijs (cold/hot pack) op de blessure leggen. Leg het niet meteen op uw huid, maar gebruik best een washandje of een theedoek.
  • Ook is rust heel belangrijk. Vermijd de bezigheden die pijn geven. U kunt het getroffen lichaamsdeel hoger plaatsen dan de heup. ‘s Avonds zou u een kussen kunnen plaatsen onder het voeteneinde van uw matras.
  • Indien het gewricht gezwollen is, kan u ook een drukverband aanleggen.
  • Als u toch beweegt, dan is het belangrijk een ondersteunend verband te gebruiken zodat de verkeerde bewegingen beperkt worden.

 

Bij chronische gewrichtspijn kunnen voedingssupplementen ook ondersteunend werken:

    • Chondro Aid : Voor extra comfort en soepelheid van de gewrichten
    • Flexofytol: gebaseerd op een bio-geoptimiseerd extract van kurkuma, helpt de soepelheid van de gewrichten te behouden en de veroudering van het kraakbeen te beperken.