geheugen

Geheugen en concentratie: oefening baart kunst

Concentratie- en geheugenproblemen zijn veelgehoorde klachten. Laat jouw geheugen je ook vaak in de steek? Lees hier wat je eraan kan doen!

Je vergeet iemands naam. Of je kan niet op het juiste woord komen. Dat is heel normaal: iedereen vergeet wel eens iets. Omdat je te moe bent, omdat je te veel aan je hoofd hebt, of gewoon omdat je een dagje ouder wordt. Maar als je je geheugen blijft trainen, blijf je ook scherp en alert. Bovendien is een getraind geheugen de basis voor een goed concentratievermogen.

 

Geheugen

 

Je geheugen is het vermogen van je hersenen om dingen te kunnen onthouden. Je hebt zowel een korte- als een langetermijngeheugen. Een goede doorbloeding van je hoofd is van essentieel belang voor een goed geheugen omdat ze zorgt voor voldoende aanvoer van zuurstof en glucose, de twee “brandstoffen” van je hoofd. Dit is belangrijk voor het behoud van onder andere je concentratievermogen en je herinneringen.

 

Het is van groot belang dat je geestelijk actief blijft. Zet daarom je hersenen dagelijks aan het werk, bijvoorbeeld door het oplossen van een kruiswoordraadsel of een sudoku. Wissel regelmatig af, zodat je verschillende delen van je hersenen traint.

 

Niet enkel spelletjes zijn handig om je hersenen in conditie te houden. Ook lichaamsbeweging en sporten dragen daartoe bij. Voldoende sport en een juiste ademhaling bevorderen de opname van zuurstof en de doorbloeding van je hersenen.

 

Merk je toch dat je vaak dingen vergeet? Dan kunnen de volgende tips erg nuttig zijn:

 

  • Geef alles een vaste plaats: je sleutels, je portemonnee, … Zo zal je jezelf heel wat zoekwerk besparen.
  • Leg een agenda of notitieboekje op een vaste plaats, en noteer hierin alles wat je moet onthouden.

 

Concentratie

 

Goed gevoede hersenen zijn ook erg belangrijk om je goed te kunnen concentreren. Een eerste factor hierbij is, net als voor het geheugen, de voorziening van zuurstof. In je hersenen ligt het zuurstofverbruik bij verbrandingsprocessen om energie aan te maken veel hoger dan in de rest van je lichaam. Je hersenen maken maar 1/70ste uit van je totale gewicht, maar verbruiken wel 1/4e van de zuurstof.

 

Vooral als je moet studeren of een job uitoefent die veel denkwerk vereist, is voldoende zuurstof dus essentieel! Langdurig stilzitten is niet goed voor de expansie van je longen, en dus voor je zuurstofopname. Beweeg regelmatig en adem voldoende verse lucht in. De tijd die je “verliest” met tussentijdse beweging wordt ruimschoots gecompenseerd doordat je hersenen nadien des te sneller en beter werken.

 

Een belangrijk onderdeel van de hersenen zijn de vetzuren, die een groot deel van de hersenmassa uitmaken. Vooral de omega-3-vetzuren spelen een cruciale rol. ze beschermen tegen leeftijdsgebonden cognitieve stoornissen, verbeteren de ontwikkeling van de hersencellen en zijn belangrijk voor de informatieoverdracht. Zorg dus voor voldoende inname van omega-3-vetzuren via vette vis, noten of kwalitatieve voedingssupplementen.

 

Voor een optimaal concentratievermogen zijn bijvoorbeeld voedingssupplementen met Ashwagandha een goede optie. Dit Indische kruid wordt al duizenden jaren gebruikt en heeft een positief effect op de cognitieve functies. Ook Ginkgo Biloba is nuttig voor de concentratie en de hersenen in het algemeen. Het stimuleert de microcirculatie in de hersenen voor een goede doorbloeding.

 

Voedingssupplementen

 

We geven je graag enkele concrete voorbeelden mee van voedingssupplementen die het geheugen en de concentratie kunnen ondersteunen:

 

  • Bio-Life Omega 3: het essentiële vetzuur DHA draagt bij tot een goede werking van de hersenen.
  • Biocure Mental Boost: Rhodiola rosea (Rozenwortel) zorgt ervoor dat je bloed beter in je lichaam circuleert. Zo stimuleert het jouw concentratievermogen en geheugen.
  • Metastudent: Het uitgebalanceerde mengsel van nutriënten bevat onder andere zink en jodium, die bijdragen tot een normale cognitieve functie. Panax ginseng en ginkgo biloba ondersteunen het geheugen en een normaal leervermogen.
  • Memorex +: De doeltreffendheid van dit product is gebaseerd op de combinatie van ingrediënten die de cognitieve functies ondersteunen, zoals ginseng, zink en vitamines B & C.