blauw licht

Blauw licht: de boosdoener voor slechte slapers?

Draaien en keren, nog eens opstaan en weer gaan liggen. Nog een laatste keer je smartphone checken. Nog één YouTube-filmpje kijken … Ben jij misschien één van die mensen die niet zo goed kan slapen? Dikke pech, of kan je er iets aan doen? Het probleem is misschien wel die smartphone op je nachtkastje, en wij vertellen je waarom!

Blauw licht

 

Als je slechter slaapt, dan heeft dat een heel aantal gevolgen op je fysieke toestand. Je krijgt sneller rimpels, je bent vermoeider, vergeetachtiger, wordt sneller ziek en je libido keldert. Chronisch slecht slapen zet de poort naar sombere en depressieve gedachten bovendien wagenwijd open. Het mag duidelijk zijn, dat een goede nachtrust gewoon een must is. Je spieren en organen herstellen ‘s nachts beter, je hersenen kunnen recupereren en je stressniveau verlaagt. Maar goed slapen is gemakkelijker gezegd dan gedaan!

 

Slecht slapen kan verschillende oorzaken hebben, en blauw licht is er één van. Het is een natuurlijk onderdeel van zonlicht dat in het lichtspectrum grenst aan UV-licht. Niet enkel de zon straalt het uit, maar ook je smartphone, tablet, computer, laptop, televisie en zelfs sommige LED-lampen. Tijdens de overgang van nacht naar dag, krijgen we te maken met blauw licht van de zon, de natuurlijke versie van blauw licht. Overdag zal dit blauw licht een positieve invloed hebben op de productie van serotonine, ook wel ons gelukshormoon genoemd. Zo weet ons lichaam dat het tijd is om op te staan en krijgen we energie. Bij een gebrek aan zonlicht, tijdens de winter bijvoorbeeld, ervaren veel mensen daardoor een neerslachtig gevoel. Als de zon ondergaat en we niet meer worden blootgesteld aan dat blauwe licht, maakt ons lichaam het slaaphormoon melatonine aan, wat ervoor zorgt dat we slaperig worden.

 

 

Biologische klok & lichthygiëne

 

Het blauw licht van digitale aparaten is kunstmatig en veel sterker dan de natuurlijke versie, waardoor het onze biologische klok in de war kan brengen. Het blauwe licht remt namelijk de productie van melatonine. De cellen die lichtinformatie doorgeven aan onze hersenen zijn erg gevoelig voor blauw licht en geven ons lichaam dus het signaal dat het dag is wanneer jij ‘s avonds nog op je smartphone of laptop scrolt. Je hersenen verkeren op dat moment nog in ‘dagmodus’ en dan is het niet gek dat je niet goed kan inslapen.

 

Het is een goed idee om je bewust te worden van je lichthygiëne. Nog even op Facebook scrollen of wat mails beantwoorden voor je gaat slapen? Nog snel wat filmpjes kijken in bed? Nee, geen goed plan. Het blauwe licht zal onvermijdelijk invloed hebben op je slaapritme, waardoor je veel moeilijker de slaap zal kunnen vatten.

 

 

Tips & tricks

 

Je voelt ‘m al van ver aankomen: verminder je consumptie van blauw licht! En ja, dat betekent minder schermtijd, zeker ‘s avonds. Geef je lichaam de kans om moe te kunnen worden. Dat doe je met deze tips:

 

  • Doe het licht op tijd uit, of dim het op z’n minst!
  • Zet je wifi of mobiele data ‘s avonds gewoon af. Mensen die je écht dringend nodig hebben, kunnen je desnoods nog bellen of sms’en. Facebook en YouTube zijn niet één van die mensen …
  • Moet je toch werken ‘s avonds? Kies dan voor een blauwlichtfilter. Dat kan in de vorm van een bril of een app.
  • Vul je schermloze tijd bewust in. Ga niet gewoon in de zetel zitten wachten tot je moe wordt, maar doe iets leuks met je partner of kinderen, lees een boek of geniet samen gezellig van het haardvuur.

 

Om je te helpen het ritme van je biologische klok weer te herstellen, kan je ook een voedingssupplement met melatonine proberen. Ze zullen je niet alleen helpen om beter in slaap te vallen, maar ook om dieper te slapen en bijgevolg meer uitgerust wakker te worden.